21 اکتبر 2022- مطالعه ی اخیر نشان داد که در دیابت نوع 2، وضعیت کمبود ویتامین D با دیس لیپیدمی، به ویژه در گروهی از بیماران دیابتی که به بیماری های عروق کرونر و چاقی نیز مبتلا بودند، ارتباط دارد.

دیابت نوع 2، یک بیماری متابولیک مزمن است که منجر به عوارض عروقی می شود. دکتر آمل اف قریب، از دانشگاه طائف، در عربستان سعودی و همکارانش، با هدف بررسی رابطه بین کمبود ویتامین D، اختلال چربی خون و چاقی با خطر بیماری عروق کرونر در دیابت نوع 2 ، این مطالعه را انجام دادند.

این مطالعه شامل 200 شرکت‌کننده بزرگسال 40 تا 60 ساله از هر دو جنس بود که به بیمارستان تخصصی ملک عبدالعزیز در شهر طائف مراجعه کرده بودند. افراد شرکت کننده به چهار گروه 50 نفری تقسیم شدند: گروه کنترل، دیابت نوع 2، دیابت نوع 2 با بیماری عروق کرونر(CAD) و دیابت نوع 2 همراه با چاقی با شاخص توده بدنی(BMI) مساوی یا بیش از 30 کیلوگرم بر متر مربع.

محققان قند خون ناشتا (FBG)، ویتامین D سرم (25-OH-D)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL-C)، کلسترول تام (TC)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C)، سطح هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و تری گلیسیرید  (TG)این افراد را اندازه گیری نمودند.

نتایج این مطالعه نشان داد:

·        سطوح ویتامین D و HDL-C سرم در هر سه گروه از بیماران دیابتی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی‌داری داشت.

·        در بین گروه‌های بیماران، سطوح ویتامین D و HDL-C در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری عروق کرونر و بیماران دیابتی چاق نسبت به گروه بیماران دیابتی، کاهش معنی‌داری داشت.

·        سطوح FBG، HbA1c، TC، TG،LDL-C  و BMI در تمام گروه‌های بیماران دیابتی به طور معنی‌داری بالاتر از گروه کنترل بود.

·        همبستگی منفی معنی‌داری بین سطوح ویتامین D با FBG، HbA1c، TC، TG، LDL-C وBMI  مشاهده شد، در حالی که همبستگی مثبتی بین سطوح ویتامین D با HDL-C در همه گروه‌های بیماران دیابتی مشاهده شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که "وضعیت کمبود ویتامین Dبا دیس لیپیدمی در بیماران دیابتی نوع 2 در عربستان، به ویژه در بیماران مبتلا به چاقی و بیماری های عروق کرونر مرتبط است."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/vitamin-d-deficiency-tied-to-dyslipidemia-in-type-2-diabetes-complicated-with-obesity-and-cad-study-100994